Muzyczne Dinozaury Forum Index Muzyczne Dinozaury
i ich następcy
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

JAZZOWA PŁYTA DEKADY - LATA 1960-69
Goto page 1, 2, 3 ... 28, 29, 30  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Muzyczne Dinozaury Forum Index -> Płyty
View previous topic :: View next topic  
Author Message
gharvelt
remaster


Joined: 14 Apr 2014
Posts: 2408
Location: Kraków

PostPosted: 07.10.2016, 17:23    Post subject: JAZZOWA PŁYTA DEKADY - LATA 1960-69 Quote selected Reply with quote

Rozpoczynamy plebiscyt na najlepszą płytę jazzową lat 60-tych. Po dłuższej przerwie znów mamy okazję skupić się stricte na wydawnictwach jazzowych i to tych z okresu, kiedy w jazzie działo się bardzo wiele: do wyboru ogrom płyt z hard bopu, post-bopu, modal jazzu i cool jazzu, rodziła się i rozwijała jazzowa awangarda oraz free jazz, wciąż zdarzały się ciekawe big bandy oraz dzieła zaliczane do nurtu third stream, a pod koniec dekady pojawiły się pierwsze nagrania z obszarów jazzu fusion i jazz-rocka. Dlatego zakładam, że każdy, kto lubi jazz, znajdzie coś dla siebie.

Bierzemy pod uwagę wszystkie albumy jazzowe wydane (a nie nagrane) w latach 1960-69, zarówno płyty studyjne, jak i koncertowe (natomiast nie uwzględniamy kompilacji czy EPek) za wyjątkiem wydawnictw archiwalnych. Na potrzeby plebiscytu za albumy archiwalne uznawane będą płyty studyjne i koncertowe, dla których różnica pomiędzy rokiem nagrania a rokiem wydania wynosi więcej niż 5 (dla płyt złożonych z nagrań powstałych w różnych latach liczony jest rok najpóźniejszego nagrania). Listę albumów archiwalnych, którą planuję co pewien czas aktualizować, można przeglądać w tym miejscu. W razie gdyby na liście propozycji znalazły się przypadkiem płyty wydane wcześniej bądź później, proszę o wskazywanie błędów.

Na początek wpisałem prawie 180 propozycji, kierując się głównie własną wiedzą albo świadomością, że dane płyty uchodzą za ważne/cenione. Jeśli jakichś istotnych twórców bądź tytułów na razie nie ma wymienionych, proszę się nie obrażać ani nie pytać w stylu "czemu nie ma X?", tylko proponować kolejne pozycje w swoich postach, a ja będę je umieszczać na liście. W tym plebiscycie skupiamy się na wykonawcach jazzowych, dlatego nie rekomendujemy ani nie głosujemy na płyty jazz-rockowe wydawane przez muzyków rockowych czy grupy rockowe. W razie wątpliwości kiedy kwalifikować danego twórcę do świata jazzu, polecam kierować się tym, czy dany artysta pojawił się jako osobna pozycja w którymkolwiek z wydań Penguin Guide to Jazz - prawdopodobnie znajdują się tam wszyscy bądź albo prawie wszyscy wykonawcy jazzowi brani pod uwagę jako kandydaci do oddania na nich głosów. Gdyby jednak ktoś chciał głosować na wykonawcę z pogranicza, którego przynależność do jazzu będzie budziła wątpliwości albo który nie znalazł się we wskazanym źródle, taki przypadek zostanie rozpatrzony na bieżąco w dyskusji.

W przypadku muzyków oraz albumów zaliczanych do jazzu wokalnego, obowiązuje następująca weryfikacja: sprawdzamy do jakich gatunków dana płyta jest zaliczana w trzech popularnych serwisach: discogs, allmusic oraz anglojęzycznej wersji wikipedii. Jeśli w przynajmniej dwóch z tych trzech dany album z muzyką wokalną jest uznawany za jazz, może zostać dopisany do listy.

Zasady tworzenia oraz dostarczania list są następujące: proszę przysyłać swoje indywidualne listy (40 tytułów maksymalnie, 15 to minimum), uporządkowane od 1-go do 40-tego miejsca. Zacznę je przyjmować (w formie prywatnych wiadomości) od poniedziałku 19 grudnia 2016 roku (swoją własną listę deklaruję zdeponować najpóźniej 25 grudnia).

Listy zamierzam przyjmować do soboty 14 stycznia 2017, do godziny 15.00, natomiast termin finału to niedziela 15 stycznia o godzinie 20.00*

Zapraszam wszystkich do udziału oraz do wszelkiej aktywności w postaci sugerowania albumów na listę rekomendacji, wrzucania recenzji czy mini-recenzji, opinii, przedstawiania głosów na temat ram gatunkowych oraz udziału w sporach - oczywiście mam na myśli konstruktywną krytykę Smile

------------

* Organizator zastrzega sobie prawo do przesunięcia terminów wysyłania list oraz finału w razie wystąpienia sytuacji losowych bądź otrzymania zbyt małej ilości zestawień indywidualnych.



Poniżej zestaw płyt sugerowanych do przesłuchania i uwzględnienia przy tworzeniu list (głosować można jednak także na pozycje spoza listy).

Abdul-Malik, Ahmed - Sounds of Africa nagrano: 1961-1962, wydano: 1962
Abdul-Malik, Ahmed - The Music of Ahmed Abdul-Malik nagrano i wydano: 1961
Adderley, Cannonball - At the Lighthouse nagrano i wydano: 1960
Adderley, Cannonball - Cannonball's Bossa Nova nagrano: 1962, wydano: 1963
Adderley, Cannonball - Mercy, Mercy, Mercy! Live at "The Club" nagrano i wydano: 1966
Adderley, Cannonball - Plus nagrano i wydano: 1961
Amalgam - Prayer for Peace nagrano i wydano: 1969
Ammons, Gene - Boss Tenor nagrano i wydano: 1960
Art Ensemble of Chicago - A Jackson in Your House nagrano i wydano: 1969
Art Ensemble of Chicago - Message to Our Folks nagrano i wydano: 1969
Art Ensemble of Chicago - People in Sorrow nagrano i wydano: 1969
Art Ensemble of Chicago - Reese and the Smooth Ones nagrano i wydano: 1969
Ayler, Albert - Albert Ayler in Greenwich Village nagrano: 1966-1967, wydano: 1967
Ayler, Albert - Ghosts nagrano: 1964, wydano: 1965
Ayler, Albert - Love Cry nagrano: 1967-1968, wydano: 1968
Ayler, Albert - Spiritual Unity nagrano: 1964, wydano: 1965
Barbieri, Gato - In Search of the Mystery nagrano i wydano: 1967
Bartz, Gary - Another Earth nagrano: 1968, wydano: 1969
Benson, George - Giblet Gravy nagrano: 1967, wydano: 1968
Benson, George - It's Uptown nagrano i wydano: 1966
Benson, George - Shape of Things to Come nagrano: 1968, wydano: 1969
Benson, George - The George Benson Cookbook nagrano: 1966, wydano: 1967
Benson, George - The New Boss Guitar of George Benson nagrano i wydano: 1964
Blakey, Art - A Night in Tunisia nagrano: 1960, wydano: 1961
Blakey, Art - Free for All nagrano: 1964, wydano: 1965
Blakey, Art - Indestructible nagrano: 1964, wydano: 1966
Blakey, Art - Mosaic nagrano: 1961, wydano: 1962
Blakey, Art - Ugetsu nagrano i wydano: 1963
Bonfá, Luiz - Plays & Sings Bossa Nova nagrano: 1962, wydano: 1963
Braxton, Anthony - 3 Compositions of New Jazz nagrano i wydano: 1968
Braxton, Anthony - For Alto nagrano i wydano: 1969
Brötzmann, Peter - Machine Gun nagrano i wydano: 1968
Brubeck, Dave - Jazz Impressions of Japan nagrano i wydano: 1964
Brubeck, Dave - Time Further Out nagrano i wydano: 1961
Burrell, Kenny - Guitar Forms nagrano: 1964-1965, wydano: 1965
Burrell, Kenny - Midnight Blue nagrano i wydano: 1963
Burrell, Kenny / Smith, Jimmy - Blue Bash! nagrano i wydano: 1963
Burton, Gary - A Genuine Tong Funeral nagrano: 1967, wydano: 1968
Burton, Gary - Duster nagrano i wydano: 1967
Byard, Jaki - The Jaki Byard Experience nagrano: 1968, wydano: 1969
Byrd, Charlie - At the Village Vanguard nagrano i wydano: 1961
Byrd, Charlie - Blues Sonata nagrano: 1961, wydano: 1963
Byrd, Charlie - Bossa Nova Pelos Passaros nagrano: 1962, wydano: 1963
Byrd, Charlie - The Guitar Artistry of Charlie Byrd nagrano i wydano: 1960
Byrd, Donald - A New Perspective nagrano: 1963, wydano: 1964
Byrd, Donald - Fancy Free nagrano i wydano: 1969
Byrd, Donald - Free Form nagrano: 1961, wydano: 1966
Byrd, Donald - Royal Flush nagrano i wydano: 1961
Charles, Ray - Genius + Soul = Jazz nagrano: 1960, wydano: 1961
Charles, Ray / Carter, Betty - Ray Charles and Betty Carter nagrano: 1960-1961, wydano: 1961
Cherry, Don - "mu" First Part nagrano i wydano: 1969
Cherry, Don - Complete Communion nagrano: 1965, wydano: 1966
Cherry, Don - Eternal Rhythm nagrano: 1968, wydano: 1969
Cherry, Don - Symphony for Improvisers nagrano i wydano: 1966
Coleman, Ornette - At the "Golden Circle" Stockholm, Vol. 1 nagrano i wydano: 1965
Coleman, Ornette - At the "Golden Circle" Stockholm, Vol. 2 nagrano i wydano: 1965
Coleman, Ornette - Change of the Century nagrano: 1959, wydano: 1960
Coleman, Ornette - Chappaqua Suite nagrano: 1965, wydano: 1966
Coleman, Ornette - Free Jazz nagrano: 1960, wydano: 1961
Coleman, Ornette - Ornette! nagrano: 1961, wydano: 1962
Coleman, Ornette - This Is Our Music nagrano: 1960, wydano: 1961
Collier, Graham - Deep Dark Blue Centre nagrano i wydano: 1967
Collier, Graham - Down Another Road nagrano i wydano: 1969
Coltrane, Alice - A Monastic Trio nagrano i wydano: 1968
Coltrane, John - A Love Supreme nagrano: 1964, wydano: 1965
Coltrane, John - Africa/Brass nagrano i wydano: 1961
Coltrane, John - Ascension nagrano: 1965, wydano: 1966
Coltrane, John - Ballads nagrano: 1961-1962, wydano: 1963
Coltrane, John - Coltrane nagrano i wydano: 1962
Coltrane, John - Coltrane's Sound nagrano: 1960, wydano: 1964
Coltrane, John - Coltrane "Live" at the Village Vanguard nagrano: 1961, wydano: 1962
Coltrane, John - Coltrane Live at Birdland nagrano: 1963, wydano: 1964
Coltrane, John - Coltrane Plays the Blues nagrano: 1960, wydano: 1962
Coltrane, John - Crescent nagrano i wydano: 1964
Coltrane, John - Expression nagrano i wydano: 1967
Coltrane, John - Giant Steps nagrano: 1959, wydano: 1960
Coltrane, John - Impressions nagrano: 1961-1963, wydano: 1963
Coltrane, John - Kulu Sé Mama nagrano: 1965, wydano: 1967
Coltrane, John - Lush Life nagrano: 1957-1958, wydano: 1961
Coltrane, John - Meditations nagrano: 1965, wydano: 1966
Coltrane, John - My Favorite Things nagrano: 1960, wydano: 1961
Coltrane, John - Olé Coltrane nagrano: 1961, wydano: 1962
Coltrane, John - Om nagrano: 1965, wydano: 1968
Coltrane, John / Shepp, Archie - New Thing at Newport nagrano: 1965, wydano: 1966
Corea, Chick - Now He Sings, Now He Sobs nagrano i wydano: 1968
Criss, Sonny - Sonny's Dream (Birth of the New Cool) nagrano i wydano: 1968
Dauner, Wolfgang - Free Action nagrano i wydano: 1967
Davis, Miles - At Carnegie Hall nagrano: 1961, wydano: 1962
Davis, Miles - E.S.P. nagrano i wydano: 1965
Davis, Miles - Filles de Kilimanjaro nagrano i wydano: 1968
Davis, Miles - Four & More nagrano: 1964, wydano: 1966
Davis, Miles - In a Silent Way nagrano i wydano: 1969
Davis, Miles - Miles in the Sky nagrano i wydano: 1968
Davis, Miles - Miles Davis in Europe nagrano: 1963, wydano: 1964
Davis, Miles - Miles Smiles nagrano: 1966, wydano: 1967
Davis, Miles - Nefertiti nagrano i wydano: 1967
Davis, Miles - Quiet Nights nagrano: 1962-1963, wydano: 1964
Davis, Miles - Seven Steps to Heaven nagrano i wydano: 1963
Davis, Miles - Sketches of Spain nagrano: 1959, wydano: 1960
Davis, Miles - Someday My Prince Will Come nagrano i wydano: 1961
Davis, Miles - Sorcerer nagrano: 1962-1967, wydano: 1968
Davis, Miles - Steamin' With the Miles Davis Quintet nagrano: 1956, wydano: 1961
Dixon, Bill - Intents and Purposes: The Jazz Artistry of Bill Dixon nagrano: 1966-1967, wydano: 1967
Dolphy, Eric - Conversations nagrano i wydano: 1963
Dolphy, Eric - Far Cry nagrano: 1960, wydano: 1962
Dolphy, Eric - Iron Man nagrano: 1963, wydano: 1968
Dolphy, Eric - Last Date nagrano i wydano: 1964
Dolphy, Eric - Out There nagrano i wydano: 1960
Dolphy, Eric - Out to Lunch nagrano i wydano: 1964
Dolphy, Eric - Outward Bound nagrano i wydano: 1960
Dolphy, Eric / Little, Booker - At the Five Spot Vol. 1 nagrano i wydano: 1961
Dolphy, Eric / Little, Booker - At the Five Spot Vol. 2 nagrano: 1961, wydano: 1964
Dolphy, Eric / Little, Booker - Memorial Album: Live at the Five Spot nagrano: 1961, wydano: 1964
Donaldson, Lou - Rough House Blues nagrano: 1964, wydano: 1966
Drew, Kenny - Undercurrent nagrano: 1960, wydano: 1961
Ellington, Duke - Duke Ellington's Far East Suite nagrano: 1966, wydano: 1967
Ellington, Duke / Mingus, Charles / Roach, Max - Money Jungle nagrano: 1962, wydano: 1963
Ellis, Don - Autumn nagrano i wydano: 1968
Ellis, Don - Electric Bath nagrano i wydano: 1967
Ellis, Don - How Time Passes nagrano i wydano: 1960
Ellis, Don - Live at Monterey nagrano: 1966, wydano: 1967
Ellis, Don - New Ideas nagrano i wydano: 1961
Evans, Bill - Explorations nagrano i wydano: 1961
Evans, Bill - Interplay nagrano: 1962, wydano: 1963
Evans, Bill - Moon Beams nagrano i wydano: 1962
Evans, Bill - Portrait in Jazz nagrano: 1959, wydano: 1960
Evans, Bill - Sunday at the Village Vanguard nagrano i wydano: 1961
Evans, Bill - Waltz for Debby nagrano: 1961, wydano: 1962
Evans, Bill / Hall, Jim - Undercurrent nagrano i wydano: 1962
Evans, Gil - Into the Hot nagrano i wydano: 1961
Evans, Gil - Out of the Cool nagrano: 1960, wydano: 1961
Evans, Gil - The Individualism of Gil Evans nagrano: 1963-1964, wydano: 1964
Gale, Eddie - Eddie Gale's Ghetto Music nagrano i wydano: 1968
Garbarek, Jan - Esoteric Circle nagrano i wydano: 1969
Getz, Stan - Getz Au Go Go nagrano i wydano: 1964
Getz, Stan / Almeida Laurindo - Stan Getz with Guest Artist Laurindo Almeida nagrano: 1963, wydano: 1966
Getz, Stan / Gilberto, João - Getz/Gilberto nagrano: 1963, wydano: 1964
Getz, Stan / Gilberto, João - Getz/Gilberto #2 nagrano: 1964, wydano: 1966
Getz, Stan / Sauter, Eddie ‎- Focus nagrano: 1961, wydano: 1962
Giuffre, Jimmy - Fusion nagrano i wydano: 1961
Giuffre, Jimmy - Thesis nagrano i wydano: 1961
Gordon, Dexter - Doin' Allright nagrano i wydano: 1961
Gordon, Dexter - Go nagrano i wydano: 1962
Gordon, Dexter - One Flight Up nagrano: 1964, wydano: 1965
Gordon, Dexter - Our Man in Paris nagrano i wydano: 1963
Green, Grant - Feelin' the Spirit nagrano: 1962, wydano: 1963
Green, Grant - Grantstand nagrano: 1961, wydano: 1962
Green, Grant - Green Street nagrano i wydano: 1961
Green, Grant - Idle Moments nagrano: 1963, wydano: 1965
Green, Grant - Street of Dreams nagrano: 1964, wydano: 1967
Green, Grant - Talkin' About! nagrano: 1964, wydano: 1965
Green, Grant - The Latin Bit nagrano: 1962, wydano: 1963
Hamilton, Chico - The Dealer nagrano i wydano: 1966
Hampel, Gunter - Heartplants nagrano i wydano: 1965
Hampel, Gunter - Music From Europe nagrano: 1966, wydano: 1967
Hampel, Gunter - The 8th of July nagrano i wydano: 1969
Hancock, Herbie - Blow-Up nagrano i wydano: 1966
Hancock, Herbie - Empyrean Isles nagrano i wydano: 1964
Hancock, Herbie - Inventions & Dimensions nagrano: 1963, wydano: 1964
Hancock, Herbie - Maiden Voyage nagrano: 1965, wydano: 1966
Hancock, Herbie - My Point of View nagrano i wydano: 1963
Hancock, Herbie - Speak Like a Child nagrano i wydano: 1968
Hancock, Herbie - Takin' Off nagrano i wydano: 1962
Hancock, Herbie - The Prisoner nagrano i wydano: 1969
Handy, John - Recorded Live at the Monterey Jazz Festival nagrano: 1965, wydano: 1966
Harris, Eddie - Silver Cycles nagrano: 1968, wydano: 1969
Harris, Eddie - The Electrifying Eddie Harris nagrano: 1967, wydano: 1968
Heath, Jimmy - Really Big! nagrano i wydano: 1960
Henderson, Joe - Inner Urge nagrano: 1964, wydano: 1966
Henderson, Joe - Mode for Joe nagrano i wydano: 1966
Henderson, Joe - Power to the People nagrano i wydano: 1969
Henderson, Joe - Tetragon nagrano: 1967-1968, wydano: 1968
Hermann, Woody - Woody Herman–1963 nagrano i wydano: 1963
Hill, Andrew - Black Fire nagrano: 1963, wydano: 1964
Hill, Andrew - Compulsion nagrano: 1965, wydano: 1967
Hill, Andrew - Grass Roots nagrano i wydano: 1968
Hill, Andrew - Judgment! nagrano i wydano: 1964
Hill, Andrew - Lift Every Voice nagrano i wydano: 1969
Hill, Andrew - Point of Departure nagrano: 1964, wydano: 1965
Hill, Andrew - Smokestack nagrano: 1963 wydano: 1966
Hino, Terumasa - Hi-Nology nagrano i wydano: 1969
Hubbard, Freddie - Breaking Point nagrano i wydano: 1964
Hubbard, Freddie - Blue Spirits nagrano: 1965-1966 wydano: 1967
Hubbard, Freddie - Hub Tones nagrano: 1962, wydano: 1963
Hubbard, Freddie - Open Sesame nagrano i wydano: 1960
Hubbard, Freddie - Ready for Freddie nagrano: 1961, wydano: 1962
Hubbard, Freddie - The Body & The Soul nagrano: 1963 wydano: 1964
Hutcherson, Bobby - Components nagrano: 1965, wydano: 1966
Hutcherson, Bobby - Dialogue nagrano i wydano: 1965
Hutcherson, Bobby - Happenings nagrano: 1966, wydano: 1967
Hutcherson, Bobby - Stick-Up! nagrano: 1966, wydano: 1968
Hutcherson, Bobby - Total Eclipse nagrano: 1968, wydano: 1969
Jackson, Milt / Montgomery, Wes - Bags Meets Wes! nagrano: 1961, wydano: 1962
Jazz Composer's Orchestra, The - The Jazz Composer's Orchestra nagrano i wydano: 1968
Johansson, Jan - Jazz på ryska nagrano i wydano: 1967
Johansson, Jan - Jazz på svenska nagrano: 1962-1964, wydano: 1964
Jones, Joe - Boogaloo Joe nagrano i wydano: 1969
Jones, Joe - Introducing the Psychedelic Soul Jazz Guitar of Joe Jones nagrano: 1967, wydano: 1968
Jones, Joe - My Fire! More of the Psychedelic Soul Jazz Guitar of Joe Jones nagrano i wydano: 1968
Jones, Quincy - The Quintessence nagrano: 1961, wydano: 1962
Kelly, Wynton / Montgomery, Wes - Smokin' at the Half Note nagrano i wydano: 1965
Kirk, Roland - I Talk With the Spirits nagrano i wydano: 1964
Kirk, Roland - Rip, Rig and Panic nagrano i wydano: 1965
Kirk, Roland - The Inflated Tear nagrano: 1967, wydano: 1968
Kirk, Roland - We Free Kings nagrano i wydano: 1961
Klemmer, John - All the Children Cried nagrano i wydano: 1969
Klemmer, John - Blowin' Gold nagrano i wydano: 1969
Komeda, Krzysztof - Astigmatic nagrano: 1965, wydano: 1966
Komeda, Krzysztof - Rosemary's Baby nagrano i wydano: 1968
Kurylewicz, Andrzej - 10 + 8 nagrano i wydano: 1967
La Roca, Pete - Basra nagrano i wydano: 1965
La Roca, Pete - Turkish Women at the Bath nagrano i wydano: 1967
Lateef, Yusef - Eastern Sounds nagrano: 1961, wydano: 1962
Lateef, Yusef - Psychicemotus nagrano: 1965, wydano: 1966
Lateef, Yusef - Yusef Lateef's Detroit: Latitude 42° 30' Longitude 83° nagrano i wydano: 1969
Lincoln, Abbey - Straight Ahead nagrano i wydano: 1961
Little, Booker - Out Front nagrano i wydano: 1961
Lloyd, Charles - Forest Flower: Charles Lloyd at Monterey nagrano: 1966, wydano: 1967
Lloyd, Charles - Soundtrack nagrano: 1968, wydano: 1969
Mann, Herbie - Memphis Underground nagrano i wydano: 1969
Martino, Pat - Baiyina (The Clear Evidence) nagrano i wydano: 1968
Martino, Pat - East! nagrano i wydano: 1968
Martino, Pat - El Hombre nagrano i wydano: 1967
Masekela, Hugh - Grrr nagrano: 1965, wydano: 1966
McLaughlin, John - Extrapolation nagrano i wydano: 1969
McLean, Jackie - Action nagrano: 1964, wydano: 1967
McLean, Jackie - Bluesnik nagrano: 1961, wydano: 1962
McLean, Jackie - Destination Out! nagrano: 1963, wydano: 1964
McLean, Jackie - Let Freedom Ring nagrano: 1962, wydano: 1963
McLean, Jackie - One Step Beyond nagrano: 1963, wydano: 1964
McLean, Jackie - Right Now! nagrano: 1965, wydano: 1966
McRae, Carmen - Sings Lover Man Right Now! nagrano: 1961, wydano: 1962
Milian, Jerzy - Baazaar nagrano i wydano: 1969
Mingus, Charles - Blues & Roots nagrano: 1959, wydano: 1960
Mingus, Charles - Mingus Dynasty nagrano: 1959, wydano: 1960
Mingus, Charles - Mingus Mingus Mingus Mingus Mingus nagrano i wydano: 1963
Mingus, Charles - Oh Yeah nagrano: 1961, wydano: 1962
Mingus, Charles - Pre-Bird nagrano i wydano: 1960
Mingus, Charles - Presents Charles Mingus nagrano: 1960, wydano: 1961
Mingus, Charles - Right Now: Live at the Jazz Workshop nagrano i wydano: 1964
Mingus, Charles - The Black Saint and the Sinner Lady nagrano i wydano: 1963
Mingus, Charles - Tijuana Moods nagrano: 1957, wydano: 1962
Mobley, Hank - No Room for Squares nagrano: 1963, wydano: 1964
Mobley, Hank - Roll Call nagrano: 1960, wydano: 1961
Mobley, Hank - Soul Station nagrano i wydano: 1960
Mobley, Hank - Workout nagrano: 1961, wydano: 1962
Modern Jazz Quartet - European Concert nagrano i wydano: 1960
Modern Jazz Quartet - Lonely Woman nagrano i wydano: 1962
Modern Jazz Quartet - Pyramid nagrano: 1959-1960, wydano: 1960
Modern Jazz Quartet - Space nagrano i wydano: 1969
Modern Jazz Quartet - The Comedy nagrano i wydano: 1962
Modern Jazz Quartet - Third Stream Music nagrano i wydano: 1960
Modern Jazz Quartet - Under the Jasmin Tree nagrano: 1967, wydano: 1968
Moncur III, Grachan - Evolution nagrano: 1963, wydano: 1964
Moncur III, Grachan - Some Other Stuff nagrano: 1964, wydano: 1965
Monk, Thelonious - Criss-Cross nagrano: 1962-1963, wydano: 1963
Monk, Thelonious - Monk's Dream nagrano: 1962, wydano: 1963
Monk, Thelonious - Solo Monk nagrano: 1964-1965, wydano: 1965
Monk, Thelonious - Straight, No Chaser nagrano: 1966-1967, wydano: 1967
Monk, Thelonious - Underground nagrano: 1967-1968, wydano: 1968
Monk, Thelonious / Coltrane, John - Thelonious Monk With John Coltrane nagrano: 1957, wydano: 1961
Montgomery, Wes - Boss Guitar nagrano i wydano: 1963
Montgomery, Wes - Bumpin' nagrano i wydano: 1965
Montgomery, Wes - Full House nagrano i wydano: 1962
Montgomery, Wes - Guitar on the Go nagrano: 1959-1963, wydano: 1963
Montgomery, Wes - Movin' Wes nagrano i wydano: 1964
Montgomery, Wes - Portrait of Wes nagrano i wydano: 1963
Montgomery, Wes - So Much Guitar! nagrano i wydano: 1961
Montgomery, Wes - The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery nagrano i wydano: 1960
Montgomery Brothers, The - The Montgomery Brothers in Canada nagrano i wydano: 1961
Moondog - Moondog nagrano i wydano: 1969
Morgan, Lee - Cornbread nagrano: 1965, wydano: 1967
Morgan, Lee - Search for the New Land nagrano: 1964, wydano: 1966
Morgan, Lee - The Sidewinder nagrano: 1963, wydano: 1964
Mulligan, Gerry - Concert Jazz Band at the Village Vanguard nagrano: 1960, wydano: 1961
Nahorny, Włodzimierz - Heart nagrano i wydano: 1967
Namysłowski, Zbigniew - Zbigniew Namyslowski Quartet nagrano i wydano: 1966
Nelson, Oliver - Afro-American Sketches nagrano: 1961, wydano: 1962
Nelson, Oliver - The Blues and the Abstract Truth nagrano i wydano: 1961
Peterson, Oscar - Night Train nagrano: 1962, wydano: 1963
Ponty, Jean-Luc - Electric Connection nagrano i wydano: 1969
Ponty, Jean-Luc - Sunday Walk nagrano i wydano: 1967
Prince Lasha / Simmons, Sonny - Firebirds nagrano: 1967, wydano: 1968
Prince Lasha / Simmons, Sonny - The Cry nagrano: 1962, wydano: 1963
Quebec, Ike - Blue & Sentimental nagrano: 1961, wydano: 1963
Quebec, Ike - Heavy Soul nagrano: 1961, wydano: 1962
Quebec, Ike - It Might as Well Be Spring nagrano: 1961, wydano: 1964
Quebec, Ike - Soul Samba nagrano i wydano: 1962
Rich, Buddy - The New One! nagrano: 1967, wydano: 1968
Rivers, Sam - Contours nagrano: 1965, wydano: 1967
Rivers, Sam - Fuchsia Swing Song nagrano: 1964, wydano: 1965
Roach, Max - It's Time nagrano i wydano: 1962
Roach, Max - Parisian Sketches nagrano i wydano: 1960
Roach, Max - We Insist! Max Roach's Freedom Now Suite nagrano i wydano: 1960
Rollins, Sonny - Our Man in Jazz nagrano: 1962, wydano: 1963
Rollins, Sonny - The Bridge nagrano i wydano: 1962
Russell, George - Ezz-thetics nagrano i wydano: 1961
Russell, George - Electronic Sonata for Souls Loved by Nature nagrano i wydano: 1969
Russell, George - Jazz in the Space Age nagrano: 1959-1960, wydano: 1960
Russell, George - The Stratus Seekers nagrano i wydano: 1962
Rypdal, Terje - Bleak House nagrano i wydano: 1968
Sanders, Pharoah - Karma nagrano i wydano: 1969
Sanders, Pharoah - Tauhid nagrano: 1966, wydano: 1967
Schoof, Manfred - European Echoes nagrano i wydano: 1969
Schweizer, Irène - Jazz Meets India nagrano i wydano: 1967
Sharrock, Sonny - Black Woman nagrano i wydano: 1969
Shepp, Archie - Blasé nagrano i wydano: 1969
Shepp, Archie - Fire Music nagrano i wydano: 1965
Shepp, Archie - Live in San Francisco nagrano i wydano: 1966
Shepp, Archie - Mama Too Tight nagrano i wydano: 1966
Shepp, Archie - The Magic of Ju-Ju nagrano i wydano: 1967
Shepp, Archie - The Way Ahead nagrano i wydano: 1968
Shepp, Archie - Yasmina, A Black Woman nagrano i wydano: 1969
Shorter, Wayne - Adam's Apple nagrano: 1966, wydano: 1967
Shorter, Wayne - Juju nagrano: 1964, wydano: 1965
Shorter, Wayne - Night Dreamer nagrano i wydano: 1964
Shorter, Wayne - Schizophrenia nagrano: 1967, wydano: 1969
Shorter, Wayne - Speak No Evil nagrano: 1964, wydano: 1966
Shorter, Wayne - Super Nova nagrano i wydano: 1969
Shorter, Wayne - The All Seeing Eye nagrano: 1965, wydano: 1966
Silver, Horace - Song for My Father nagrano: 1963-1964, wydano: 1965
Smith, Jimmy - Back at the Chicken Shack nagrano: 1960, wydano: 1963
Smith, Jimmy / Montgomery, Wes - Further Adventures of Jimmy and Wes nagrano i wydano: 1966
Smith, Jimmy / Montgomery, Wes - Jimmy & Wes: The Dynamic Duo nagrano i wydano: 1966
Sun Ra - Atlantis nagrano: 1967-1969, wydano: 1969
Sun Ra - Cosmic Tones for Mental Therapy nagrano: 1963, wydano: 1967
Sun Ra - The Futuristic Sounds of Sun Ra nagrano i wydano: 1961
Sun Ra - The Heliocentric Worlds of Sun Ra nagrano i wydano: 1965
Sun Ra - The Magic City nagrano: 1965, wydano: 1966
Szabó, Gábor - Spellbinder nagrano i wydano: 1966
Szabó, Gábor - The Sorcerer nagrano i wydano: 1967
Tapscott, Horace - The Giant Is Awakened nagrano i wydano: 1969
Taylor, Cecil - Conquistador! nagrano: 1966, wydano: 1967
Taylor, Cecil - The World of Cecil Taylor nagrano i wydano: 1960
Taylor, Cecil - Unit Structures nagrano i wydano: 1966
Tchicai, John - Afrodisiaca nagrano i wydano: 1969
Trzaskowski, Andrzej - Seant nagrano: 1965-1966, wydano: 1966
Trzaskowski, Andrzej - The Andrzej Trzaskowski Quintet nagrano i wydano: 1965
Tyner, McCoy - Tender Moments nagrano: 1967, wydano: 1968
Tyner, McCoy - The Real McCoy nagrano i wydano: 1967
Tyner, McCoy - Time for Tyner nagrano: 1968, wydano: 1969
Waldron, Mal - The Quest nagrano i wydano: 1961
Williams, Tony - Emergency! nagrano i wydano: 1969
Williams, Tony - Life Time nagrano i wydano: 1964
Williams, Tony - Spring nagrano i wydano: 1965
Young, Larry - Unity nagrano: 1965, wydano: 1966
Zawinul, Joe - Money in the Pocket nagrano: 1966, wydano: 1967
Zawinul, Joe - The Rise & Fall of the Third Stream nagrano i wydano: 1968


Last edited by gharvelt on 22.12.2016, 22:21; edited 90 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
gharvelt
remaster


Joined: 14 Apr 2014
Posts: 2408
Location: Kraków

PostPosted: 07.10.2016, 17:27    Post subject: Quote selected Reply with quote

Nie chcąc kontynuować dyskusji na temat formy i zasad plebiscytów z jazzowymi dekadami w głównym temacie o jazzie założyłem już niniejszy temat i w powyższym poście wymieniłem jako warunki "ustawienia domyślne". Tym niemniej uważam, że niektóre kwestie organizacyjne warto albo wręcz należy omówić, dlatego ogłaszam, iż przez najbliższy tydzień (do przyszłego piątku włącznie, czyli do 14.10.2016) można wypowiadać się i przedstawiać swoje propozycje oraz argumenty. Niech będzie to taka wstępna faza plebiscytu. Oczywiście można też już brać udział w zwykłej dyskusji poświęconej muzyce z tego okresu: sugerować propozycje płyt do listy, pisać rekomendacje/mini-recenzje, spierać się o ramy gatunkowe Wink etc. W każdym razie, stałe i niezmienne zasady plebiscytu zaczną obowiązywać od 15.10.2016.

Zagadnienia, nad wyjaśnieniem których się zastanawiałem, to:
1) długość list indywidualnych - na razie, podobnie jak w ostatnim zestawieniu gatunkowym, ogłosiłem 40 max/15 min, jednak otwarty jestem na inne opcje (50/20?), wszak cała dekada to ogromna ilość płyt do wyboru;
2) limit płyt dla danego wykonawcy - w plebiscycie awangardowym limit ustawiony na 5 płyt sprawdził się i jestem za jego podtrzymaniem;
3) długość trwania zabawy - myślę, że około 2 miesiące to optimum, jeśli się mylę, proszę o sugestie;
4) nazewnictwo wykonawców - w celu zwiększenia przejrzystości stwierdziłem, że najlepiej będzie unikać zbędnego chaosu i przykładowo zamiast "The Ornette Coleman Double Quartet - Free Jazz" oraz "The Ornette Coleman Quartet - Ornette!" wymieniać tylko "Coleman, Ornette - tytuł płyty"; oznaczenia dotyczące składu (trio, quartet, sextet, orchestra itd.) postanowiłem stosować wyłącznie tam, gdzie były absolutnie niezbędne, jak w przypadku Modern Jazz Quartet;
5) obszar gatunkowy - czyli co z gatunkami granicznymi? zakładam, że zwłaszcza jazz-rock może wzbudzać wątpliwości; osobiście jestem za brakiem wyznaczania ścisłych granic, tak aby każdy samodzielnie mógł decydować, czy wykonawca X albo płyta Y może być jeszcze uwzględniania w plebiscycie jazzowym czy już nie;
6) głosy ważone - na razie nic o tym nie wspominałem w pierwszym poście, chciałbym poznać wpierw opinie uczestników; kwestia ta pojawiła się przy okazji podsumowania plebiscytu z rockiem awangardowym, wrzuciłem wówczas pewną symulację, postanowiłem ją rozwinąć i mam póki co dwa pomysły: propozycja nr 1, bardzo prosta, stała, skupiona wyłącznie na obniżeniu wartości dolnych, oraz propozycja nr 2, oparta na stosunkach (choć bez skonstruowania ładnie wyglądającej funkcji); wagi mogłyby nam pomóc zminimalizować występowanie kuriozalnych sytuacji, kiedy np. 4 głosy pozwalają zająć miejsce w okolicach podium (vide: ostatni współczesny plebiscyt rocznikowy) albo 1 mocny głos stawia wyżej jakiś album od innego, na którego zagłosowało kilka osób; oczywiście to tylko wstępne propozycje - zachęcam do komentowania.
Back to top
View user's profile Send private message
B.J.
box


Joined: 11 Apr 2007
Posts: 7650

PostPosted: 07.10.2016, 19:07    Post subject: Quote selected Reply with quote

gharvelt wrote:
6) głosy ważone

Ale po co? To co proponujesz, promuje rzeczy popularne, najpowszechniej znane. Coś, jak najnowsza propozycja UEFA wobec ligi Ligi Mistrzów. Wink
Wspiera najmocniejszych.
Wolałbym raczej eksponować rzeczy mniej znane, a nie mniej dobre od kanonu. Wtedy zabawa wzmacnia interakcję między uczestnikami. Jeśli np. widzę, że ktoś, czyj gust uważam za zbliżony do mojego, wysoko na swej liście umieszcza coś kompletnie mi nieznanego, to mam większą ochotę zapoznać się z tą płytą. Ten aspekt sprawy uważam za najcenniejszy w dotychczasowych zabawach.
Gdyby nie moja niechęć do komplikowania rzeczy prostych, zaproponowałbym nawet nieproporcjonalnie wyższe wartości punktowe dla płyt z czołówek list indywidualnych, np. 1. miejsce = 100 pkt, 2.m. - 70 pkt, 3. m. - 45 pkt od czwartego to już standardowo 37 pkt i o jeden mniej za każde kolejne, aż do 1 pkt za miejsce 40.
_________________
Teraz poznaję po części,
wtedy zaś poznam tak, jak i zostałem poznany.
Back to top
View user's profile Send private message
gharvelt
remaster


Joined: 14 Apr 2014
Posts: 2408
Location: Kraków

PostPosted: 07.10.2016, 20:21    Post subject: Quote selected Reply with quote

Cóż, w tym porównaniu z LM jest coś na rzeczy. Celem w zamyśle miałaby być większa miarodajność: obecnie np. płyta, która zostanie doceniona przez 5 osób otrzymując od każdej po kilka punktów może znaleźć się niżej w tabeli niż album, który wskaże tylko 1 uczestnik przyznający jej maksymalną ilość. To, co zaproponowałem, to tylko możliwa opcja, którą mogę z łatwością dodać (zmienić formułę zliczającą), jeśli ogólne nastawienie uczestników będzie na tak. W przeciwnym razie - pozostaje tak, jak było do tej pory.

W pierwszym poście doprecyzowałem informacje, na jakiego rodzaju płyty można głosować. Chętnym do proponowania nowych pozycji przypominam, że oprócz albumów studyjnych (na razie tworząc listę skupiłem się głównie na takich) można również wskazywać godne uwagi płyty live Exclamation
Back to top
View user's profile Send private message
B.J.
box


Joined: 11 Apr 2007
Posts: 7650

PostPosted: 07.10.2016, 21:50    Post subject: Re: JAZZOWA PŁYTA DEKADY - LATA 1960-69 Quote selected Reply with quote

gharvelt wrote:
na liście może się znaleźć nie więcej jak 5 albumów jednego wykonawcy


Pierwsza myśl brzmiała: niby dlaczego Question
Druga: może to i dobrze.
Trzecia: mogę oddać ważne głosy na te wszystkie świetne płyty
Montgomery, Wes - So Much Guitar!
Montgomery, Wes - Boss Guitar
Montgomery, Wes - Bumpin'
Montgomery, Wes - Movin' Wes
Wes Montgomery Trio - Portrait of Wes
Wes Montgomery Trio - Guitar on the Go
Jimmy Smith & Wes Montgomery - Further Adventures of Jimmy and Wes
Jimmy Smith & Wes Montgomery - Jimmy & Wes: The Dynamic Duo
Milt Jackson and Wes Montgomery - Bags Meets Wes!
Wynton Kelly Trio / Wes Montgomery - Smokin' at the Half Note

_________________
Teraz poznaję po części,
wtedy zaś poznam tak, jak i zostałem poznany.
Back to top
View user's profile Send private message
Duch 1532
remaster


Joined: 18 May 2008
Posts: 2213
Location: Breslau, Schmiedefeld

PostPosted: 08.10.2016, 00:01    Post subject: Quote selected Reply with quote

Nie żebym się znał, ale MoondogMoondog się nie łapie, skoroś sam napisał o third streamie?
_________________
Umierający republikanie,
Choć naszą przyszłość cofnęli wstecz,
Wypisywali palcem po ścianie:
O! rękę karaj, nie ślepy miecz!
Back to top
View user's profile Send private message
gharvelt
remaster


Joined: 14 Apr 2014
Posts: 2408
Location: Kraków

PostPosted: 08.10.2016, 01:07    Post subject: Quote selected Reply with quote

Dodałem wspomniane płyty Wesa Montgomery'ego, zarówno te sygnowane własnym nazwiskiem, jak i będące efektami współpracy z innymi muzykami wymienionymi jako współautorzy. Rzeczywiście, w jazzie może być trochę kłopotów z trzymaniem się limitu 5 płyt i tym, kiedy uznać dane albumy za dzieło tego samego, a kiedy innego wykonawcy. Jeśli pozostaniemy przy takim nazewnictwie, jakie stosuję obecnie, to proponuję nie wliczać do kategorii ten sam wykonawca jedynie albumów kolaboracyjnych, zaznaczonych poprzez nazwę "Artysta A / Artysa B - tytuł płyty".

Moondoga również dodałem. Z zaklasyfikowaniem jego twórczości zwykle są kłopoty, ale fakt, third stream chyba tutaj pasuje bardziej niż cokolwiek innego.
Back to top
View user's profile Send private message
jay.dee
kaseta "metalówka"


Joined: 15 Aug 2016
Posts: 293
Location: Barcelona

PostPosted: 08.10.2016, 02:01    Post subject: Re: JAZZOWA PŁYTA DEKADY - LATA 1960-69 Quote selected Reply with quote

gharvelt wrote:
Bierzemy pod uwagę wszystkie albumy jazzowe wydane (a nie nagrane) w latach 1960-69 - zarówno płyty studyjne, jak i koncertowe

Branie pod uwagę daty wydania płyty, a nie jej nagrania, rozmija się moim zdaniem z celem, zwłaszcza w przypadku rejestracji koncertowych nie będących składankami nagrań z różnych okresów.

Przyjmując takie założenie Mingus at Antibes '60 musiałby być uwzględniany przy głosowaniu na lata 70., Monk at the It Club '64 czekałby na plebiscyt o latach 80., zaś Miles at the Plugged Nickel '65 wylądowałby dekadę później. Jest to ewidentny nonsens.

Nikt poważnie zajmujący jazzem nie bierze pod uwagę daty wydania, ale datę nagrania. Zajrzyjcie na jakąkolwiek szanującą się bazę nagrań jazzowych, jak choćby www.jazzdisco.org, albo weźcie do ręki Penguin Guide to Jazz, a przekonacie się, że wszędzie o porządku decyduje data rejestracji materiału.

Głosowanie na dekady lub lata według klucza wydania miałoby może sens w zeszłym wieku, kiedy reedycje i materiały archiwalne były względnie rzadkie i trudno dostępne. Dziś hierarchia wartości nagrań z minionych epok jest nierzadko wywracana do góry nogami poprzez szeroki dostęp do sensacyjnych historycznych nagrań opublikowanych dekady później.

Nie chciałem wtrącać się do głosowania na rok 1957, żeby nie robić zamieszania w forumowej serii o długiej tradycji (mimo to ten rocznik bez Coltrane'a z Monkiem w Carnegie Hall wyglądał doprawdy dziwnie), niemniej jednak startując z nową serią widzę szansę na poprawienie reguł i dostosowanie ich do standardów przyjętych w jazzie (a coraz częściej i w rocku). Ewentualnie można podzielić plebiscyt na dwie osobne sekcje: albumy studyjne i nagrania koncertowe, i w tych drugich zastosować nowy klucz czasowy.

Poddaję to pod Waszą rozwagę.


Last edited by jay.dee on 08.10.2016, 16:11; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
B.J.
box


Joined: 11 Apr 2007
Posts: 7650

PostPosted: 08.10.2016, 08:47    Post subject: Quote selected Reply with quote

Duch 1532 wrote:
Nie żebym się znał, ale MoondogMoondog się nie łapie, skoroś sam napisał o third streamie?

Po pierwsze: czy chodzi o płytę z `65 czy z `69 Question
Po drugie: szanuję decyzję Gospodarza, choć osobiście byłbym powściągliwszy z zaliczaniem tego do jazzu.

jay.dee wrote:
Branie pod uwagę daty wydania płyty, a nie jej nagrania, rozmija się moim zdaniem z celem (...)

To zależy, jak czytać zdanie otwierające wątek: "Rozpoczynamy plebiscyt na najlepszą płytę jazzową lat 60-tych." Jeżeli wygra płyta wydana nie w latach `60, to tak określony cel nie zostanie osiągnięty.
Różnica między Twoją, sprawdzoną w poważnych rankingach, propozycją, a zdefiniowanym tu plebiscytem jest istotna (sądzę, że nie wymaga to szerszego omówienia z uwagi na oczywistość), lecz ze wszech miar godna rozważenia. Wszak pozostanie przy obecnym założeniu skutkować mogłoby utratą niezwykle cennego głosu osoby poważnie zajmującej się jazzem. Byłaby to strata równie przykra, jak w `57.
_________________
Teraz poznaję po części,
wtedy zaś poznam tak, jak i zostałem poznany.
Back to top
View user's profile Send private message
Duch 1532
remaster


Joined: 18 May 2008
Posts: 2213
Location: Breslau, Schmiedefeld

PostPosted: 08.10.2016, 09:22    Post subject: Quote selected Reply with quote

B.J. wrote:
Po pierwsze: czy chodzi o płytę z `65 czy z `69 Question
A to jest jakaś z 1965 roku?
_________________
Umierający republikanie,
Choć naszą przyszłość cofnęli wstecz,
Wypisywali palcem po ścianie:
O! rękę karaj, nie ślepy miecz!
Back to top
View user's profile Send private message
gharvelt
remaster


Joined: 14 Apr 2014
Posts: 2408
Location: Kraków

PostPosted: 08.10.2016, 11:43    Post subject: Quote selected Reply with quote

jay.dee wrote:
Branie pod uwagę daty wydania płyty, a nie jej nagrania, rozmija się moim zdaniem z celem, zwłaszcza w przypadku rejestracji koncertowych nie będących składankami nagrań z różnych okresów.

Przyjmując takie założenie Mingus at Antibes '60 musiałby być uwzględniany przy głosowaniu na lata 70., Monk at the It Club '64 czekałby na plebiscyt o latach 80., zaś Miles at the Plugged Nickel '65 wylądowałby dekadę później. Jest to ewidentny nonsens.


Nie brałem pod uwagę, że będziemy teraz dyskutować o tej kwestii, choć problem, który wskazujesz, dostrzegałem już przy niektórych z wcześniejszych plebiscytów (np. absurdalne moim zdaniem głosowanie na płyty nagrane kilkadziesiąt lat temu, które wyszły w obecnej dekadzie). Decydując o takim zapisie kierowałem się wyłącznie tradycją forum (zdaje się, że wszystkie plebiscyty rocznikowe/dekadowe przyjmowały jako metodę weryfikacji datę wydania).

Zmiana klucza z pewnością pozwoliłaby sensownie wykorzystać archiwalne koncertówki, lecz gdyby wprowadzić ją dla całości nagrań, pojawiłyby się pewne problemy. Weźmy takie "Bitches Brew", które musiałoby zostać zaliczone do 60s, choć w przeciwnym wypadku byłby to faworyt zestawienia z następną dekadą. A co z płytami, które pochodzą z materiału nagranego na przełomie dekad (trzymając się dalej Davisa, np. "Big Fun")? Przypuszczam również, że w przypadku niektórych mało znanych wykonawców oraz albumów mogłyby wystąpić problemy ze znalezieniem czy zweryfikowaniem daty nagrania.

Póki co nie wykluczam możliwej zmiany, propozycja jest ciekawa, proszę jednak o opinie innych uczestników, czy również uważają, że powinniśmy tak znacząco odbiec od naszego dotychczasowego zwyczaju.

B.J. wrote:
Po pierwsze: czy chodzi o płytę z `65 czy z `69?
Po drugie: szanuję decyzję Gospodarza, choć osobiście byłbym powściągliwszy z zaliczaniem tego do jazzu.


Również nie słyszałem, aby Moondog wydał jakiś album w 1965. Chodzi o płytę z 1969 roku. Wiem, że włączenie tego krążka do listy propozycji to kontrowersyjna decyzja, uznałem jednak, że skoro niektóre źródła zaliczają go jazzu (np. tu i tu), to nie będę dopisania blokował. Czy na Moondoga głosować i tak każdy zdecyduje sam - oczywiście wśród osób ceniących ten album.
Back to top
View user's profile Send private message
jay.dee
kaseta "metalówka"


Joined: 15 Aug 2016
Posts: 293
Location: Barcelona

PostPosted: 08.10.2016, 13:37    Post subject: Quote selected Reply with quote

gharvelt wrote:
Zmiana klucza z pewnością pozwoliłaby sensownie wykorzystać archiwalne koncertówki, lecz gdyby wprowadzić ją dla całości nagrań, pojawiłyby się pewne problemy. Weźmy takie "Bitches Brew", które musiałoby zostać zaliczone do 60s, choć w przeciwnym wypadku byłby to faworyt zestawienia z następną dekadą. A co z płytami, które pochodzą z materiału nagranego na przełomie dekad (trzymając się dalej Davisa, np. "Big Fun")? Przypuszczam również, że w przypadku niektórych mało znanych wykonawców oraz albumów mogłyby wystąpić problemy ze znalezieniem czy zweryfikowaniem daty nagrania.

Myślę, że rozsądnym kompromisem byłoby przyjęcie daty prezentacji materiału publiczności, co w przypadku nagrań koncertowych i emisji radiowych umieszczałoby je w okresie ich rzeczywistych rejestracji, a w przypadku sesji studyjnych przyporządkowałby je do momentu upublicznienia ich za pomocą nośnika fizycznego lub sieci.

Jedynym wyjątkiem od takiej reguły mogłyby być zaplanowane płyty studyjne, które z różnych względów powędrowały na półkę, i dopiero po dłuższym czasie doczekały się publikacji w oryginalnej formie, jak choćby Dimensions & Extensions Sama Riversa, nagrana w 1967, a wydana dopiero w 1986 roku. Uwzględnianie takiej płyty w latach 80. nie wydaje mi się trafionym pomysłem.

Natomiast nie sądzę, że w obecnych czasach moglibyśmy mieć problemy z określeniem daty rejestracji materiału koncertowego. Są to przypadki bardzo rzadkie i nie dotyczą znanych i popularnych wydawnictw.


Last edited by jay.dee on 08.10.2016, 14:10; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Maciek
limitowana edycja z bonusową płytą


Joined: 15 Apr 2007
Posts: 4790
Location: Dolný Kubín / Gliwice

PostPosted: 08.10.2016, 13:48    Post subject: Quote selected Reply with quote

Traktowanie daty wydania jako decydującej, mimo iż nie jest to system idealny, wydaje się być jednak najlepszym pomysłem. No bo przecież cały czas wychodzą i będą wychodziły nowe płyty ze starym materiałem. I co, jeśli w przyszłym roku ukaże się coś archiwalnego, co wstrząśnie muzycznym światem? Nikt nie będzie robił suplementu do rozstrzygniętych plebiscytów, a włączenie takiej płyty do głosowania w roku, dajmy na to 2017, pozwala jej walczyć o zaistnienie we właściwym rankingu.

Biorąc pod uwagę rozpiętość gatunkową jaka na ogół towarzyszy naszym zabawom, nie widzę zbyt dużej różnicy pomiędzy głosowaniem za jednym razem na jazz z 1961 i 1969 (przecież to dwie różne epoki!), rozstrzałem gatunkowym dobrych płyt w roku 2016, a głosowaniem w latach 70. na koncert z lat 60. który wyszedł na płycie 10 lat później. Taka sama abstrakcja, tak samo niemożliwy wybór i wreszcie - taka sama zabawa Wink.
_________________
Adoptuj, adaptuj i ulepszaj.
Back to top
View user's profile Send private message
jay.dee
kaseta "metalówka"


Joined: 15 Aug 2016
Posts: 293
Location: Barcelona

PostPosted: 08.10.2016, 14:04    Post subject: Quote selected Reply with quote

Maciek wrote:
Traktowanie daty wydania jako decydującej, mimo iż nie jest to system idealny, wydaje się być jednak najlepszym pomysłem. No bo przecież cały czas wychodzą i będą wychodziły nowe płyty ze starym materiałem. I co, jeśli w przyszłym roku ukaże się coś archiwalnego, co wstrząśnie muzycznym światem? Nikt nie będzie robił suplementu do rozstrzygniętych plebiscytów, a włączenie takiej płyty do głosowania w roku, dajmy na to 2017, pozwala jej walczyć o zaistnienie we właściwym rankingu.

Nie zakładałem, że ta zabawa ma na celu obiektywne ustalenie hierarchii, raz i po wsze czasy, zwłaszcza że nikt nie pretenduje tu, jak sądzę, do bycia alfą i omegą w danym gatunku muzycznym.

Maciek wrote:
Biorąc pod uwagę rozpiętość gatunkową jaka na ogół towarzyszy naszym zabawom, nie widzę zbyt dużej różnicy pomiędzy głosowaniem za jednym razem na jazz z 1961 i 1969 (przecież to dwie różne epoki!), rozstrzałem gatunkowym dobrych płyt w roku 2016, a głosowaniem w latach 70. na koncert z lat 60. który wyszedł na płycie 10 lat później.

No cóż, ja widzę (słyszę? Wink) olbrzymią różnicę. Dla mnie każde nagranie ma sens w swoim kontekście historycznym, jest jego owocem, dlatego porównywanie sesji z lat 60. z rejestracjami z lat 80. lub 90., a cała zabawa polega jak rozumiem na zestawianiu i ważeniu, traci dla mnie logiczny sens.

Jeśli zaś uznamy, że cała dekada to zbyt rozciągnięty czasowo okres, który zmusza nas do porównywania pierników z wiatrakami, to proponuję skrócić zakres plebiscytów w tej serii do pięciu lat.


Last edited by jay.dee on 08.10.2016, 15:50; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Maciek
limitowana edycja z bonusową płytą


Joined: 15 Apr 2007
Posts: 4790
Location: Dolný Kubín / Gliwice

PostPosted: 08.10.2016, 14:17    Post subject: Quote selected Reply with quote

To może inaczej - głosowanie na płyty, które wyszły w danym roku pozwala, przynajmniej teoretycznie...zagłosować na wszystkie płyty, które wyszły w danym roku Wink - wystarczy jedynie do nich dotrzeć i je poznać. Nie da się zagłosować na płyty, które dopiero wyjdą - za rok, dwa, pięć - a będą zawierały materiał nagrany w latach 60., 70. czy 80. Będzie na nie za to można zagłosować w zabawie dotyczącej danego roku (w nieodgadnionej przyszłości). Żadna metoda nie jest idealna, ale jeśli w którejś z nich można zachować konsekwencję, to automatycznie staje się ona, według mnie, lepsza od tej, w której konsekwencji brakuje.
_________________
Adoptuj, adaptuj i ulepszaj.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Muzyczne Dinozaury Forum Index -> Płyty All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3 ... 28, 29, 30  Next
Page 1 of 30

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group