Forum Muzyczne Dinozaury Strona Główna Muzyczne Dinozaury
i ich następcy
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rozwój modernizmu - twórcy, dzieła, innowacje (1900-1930)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Muzyczne Dinozaury Strona Główna -> Muzyka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mahavishnuu
limitowana edycja z bonusową płytą


Dołączył: 09 Wrz 2011
Posty: 4179
Skąd: Opole

PostWysłany: 21.11.2020, 20:14    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

ROZWÓJ MODERNIZMU – TWÓRCY, DZIEŁA, INNOWACJE (1900-1930)

CZĘŚĆ 26

MANUEL DE FALLA

EL AMOR BRUJO (1915)
EL SOMBRERO DE TRES PICOS (1919)


Manuel de Falla nie był nowatorem, nie generował nowych wartości estetycznych. Warto jednak zauważyć, że jego styl był w wysokim stopniu idiomatyczny. W tym względzie od razu pojawiają się analogie z naszym Karolem Szymanowskim. Warto zatem wzbogacić panoramę Nowej Muzyki o słynnego Hiszpana, którego muzyka ze wszech miar jest godna uwagi. Autor „Nocy w ogrodach Hiszpanii” często sięgał do skarbnicy hiszpańskiej muzyki ludowej. Zainspirował go do tego wybitny badacz kultury ludowej Felipe Pedrell. Ten sam, który wywarł wpływ na innych czołowych twórców z tego kraju – kłaniają się Enrique Granados i Isaac Albéniz. Wybornym przykładem melanżu impresjonizmu i ludowej muzyki hiszpańskiej jest „El Sombrero De Tres Picos” (1919). Z pewnością jest to jedno z największych arcydzieł muzyki hiszpańskiej, nie tylko XX wieku. „El Sombrero De Tres Picos” znał z pewnością nasz znany kompozytor, Wojciech Kilar. Pamiętam, gdy usłyszałem po raz pierwszy jego „Exodus” to jego główny temat melodyczny wydał mi się znajomy. Dopiero po jakimś czasie skojarzyłem sobie, że chodzi właśnie o słynny utwór de Falli. Nie mniejszym osiągnięciem jest balet „El Amor Brujo” (1915), który stylistycznie wpisuje się w ten sam nurt. Hiszpański kompozytor to ważna postać muzyki XX wieku. Najbardziej przemawiają do mnie jego utwory z okresu impresjonistycznego. To właśnie wtedy w zręczny sposób połączył impresjonistyczną delikatność, wyczulenie na brzmienie z folklorem hiszpańskim. De Falla szczególnie ukochał sobie muzykę andaluzyjską, w tym kontekście warto przywołać inne z jego wybitnych dzieł - „Noce w ogrodach Hiszpanii” (1909-1915). W drugiej połowie XX wieku, nie bez udziału de Falli, ludowa muzyka hiszpańska zyskała sobie sporą popularność, również na innych kontynentach. Do dorobku twórców z kraju Cervantesa sięgali także artyści ze świata jazzu. Najlepszym przykładem mogą być płyty nagrane przez Chicka Coreę i jego oryginalną inkarnację Return To Forever. Nie sposób nie wspomnieć również o „Sketches Of Spain” (1960), Milesa Davisa (w owym czasie słynnego trębacza zainspirował balet „El Amor Brujo”). O ile okres impresjonistyczny de Falli oceniłbym bardzo wysoko, to gorzej jest w przypadku jego flirtu z neoklasycyzmem. Dokładnie tak samo jest w przypadku miażdżącej większości melomanów, choć nie brakuje również odmiennych opinii. W tym miejscu wymieniłbym przede wszystkim Igora Strawińskiego. Być może chodziło o to, że autor „Święta wiosny” również przez wiele lat flirtował z tym nurtem. Manuel de Falla jest jednym z tych kompozytorów, którzy nie pozostawili po sobie wielu dzieł. Był krytyczny wobec swojej twórczości, długo cyzelował poszczególne utwory. W tym względzie przypominał Chopina. Z całą mocą ujawniło się to w okresie neoklasycznym. Nie dość, że tworzył mało, to jeszcze z trudem znajdziemy w nim dzieła naprawdę znaczące. Z pewnością należy do nich Koncert klawesynowy (1923-1926). Zachwycali się nim najwięksi . Maurice Ravel uważał, że jest „najdoskonalszym dokumentem współczesnej muzyki kameralnej”, wysoko cenił go również wspomniany Igor Strawiński. Największe klejnoty w dorobku de Falli - „El Sombrero De Tres Picos” i „El Amor Brujo” to wymowny przykład tego, że muzyka „poważna” XX wieku wcale nie musi być zakręcona i hermetyczna. Jeśli nie słyszeliście jeszcze tych utworów – serdecznie zachęcam!

Manuel DE Falla - El Amor Brujo - Victoria de los Angeles - Philharmonia Orchestra - Carlo Maria Giulini:

https://www.youtube.com/watch?v=L8od494KTh4

Manuel de Falla – El Sombrero De Tres Picos - Colette Boky, Richard Hoenich - Orchestre Symphonique de Montréal - Charles Dutoit:

https://www.youtube.com/watch?v=kDkjcdkZ7Dc
_________________
RateYourMusic/mahavishnuu
AstralnaOdysejaMuzyczna
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Leptir
zremasterowany digipack z bonusami


Dołączył: 04 Wrz 2010
Posty: 7256

PostWysłany: 21.11.2020, 23:48    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Twórczość de Falli i jego idiomatyczność przypominają mi nieco postać włoskiego kompozytora Ottorino Respighiego. Obaj byli pod wpływem impresjonizmu, obaj też mieli okres naoklasycystyczny, u obu można odnaleźć inspiracje własną tradycją muzyczną (choć może bardziej charakterystyczne u de Falli).
_________________
„Gdy słońce kultury chyli się ku zachodowi, to nawet karły rzucają długie cienie”.
Karl Kraus
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Freefall
zremasterowany digipack z bonusami


Dołączył: 18 Lut 2012
Posty: 5611

PostWysłany: 21.11.2020, 23:52    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Leptir napisał:
Ottorino Respighiego


A propos tego kolegi:

https://www.youtube.com/watch?v=eP2bk38qsZU

Nokturn w wykonaniu Glorii Campaner. Miałem okazję posłuchać na żywo przy okazji koncertu Leszka Możdżera w sierpniu tego roku na warszawskiej Starówce. Podobało mi się, ale co ja tam wiem Smile .


Ostatnio zmieniony przez Freefall dnia 21.11.2020, 23:55, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Leptir
zremasterowany digipack z bonusami


Dołączył: 04 Wrz 2010
Posty: 7256

PostWysłany: 21.11.2020, 23:54    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Ostatnio częstej partnerki (muzycznej) naszego Leszka Możdżera. Smile
_________________
„Gdy słońce kultury chyli się ku zachodowi, to nawet karły rzucają długie cienie”.
Karl Kraus
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Freefall
zremasterowany digipack z bonusami


Dołączył: 18 Lut 2012
Posty: 5611

PostWysłany: 21.11.2020, 23:55    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Nie potępiałbym go za to Cool.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Leptir
zremasterowany digipack z bonusami


Dołączył: 04 Wrz 2010
Posty: 7256

PostWysłany: 22.11.2020, 00:06    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Jestem jak najdalszy od potępiania. Smile
_________________
„Gdy słońce kultury chyli się ku zachodowi, to nawet karły rzucają długie cienie”.
Karl Kraus
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
mahavishnuu
limitowana edycja z bonusową płytą


Dołączył: 09 Wrz 2011
Posty: 4179
Skąd: Opole

PostWysłany: 22.11.2020, 00:09    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Leptir napisał:
Twórczość de Falli i jego idiomatyczność przypominają mi nieco postać włoskiego kompozytora Ottorino Respighiego. Obaj byli pod wpływem impresjonizmu, obaj też mieli okres naoklasycystyczny, u obu można odnaleźć inspiracje własną tradycją muzyczną (choć może bardziej charakterystyczne u de Falli).

Podobieństw faktycznie trochę jest. Obydwaj byli zauroczeni muzyką Debussy'ego. Najlepsze kompozycje (moim zdaniem) tworzyli w okresie, gdy byli pod wpływem impresjonizmu. Byli mistrzami instrumentacji. Szacunkiem darzyli muzykę wcześniejszych epok. Nie byli ani konserwatystami, ani rewolucjonistami. Udatnie lawirowali między „starym” a „nowym” światem dźwięków. Respighi był bardziej eklektyczny i płodny. Zgadzam się, że de Falla był bardziej charakterystyczny. Swoją drogą, twórczość Hiszpana bardziej mi podchodzi.
_________________
RateYourMusic/mahavishnuu
AstralnaOdysejaMuzyczna
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Okechukwu
japońska edycja z bonusami


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 3417

PostWysłany: 23.11.2020, 11:25    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Falla należy do kompozytorów, którzy mi nie wchodzą, mimo że jego muzyka posiada wszystkie cechy, jakie lubię. Mam "Trójkątny kapelusz" razem z "Koncertem klawesynowym" słuchałem kilka razy- zawsze pojawia się "wow" odnośnie poziomu orkiestracji. Co z tego jak muzyka, która powinna zachwycać nie zachwyca.
Zupełnie co innego Respighi- którego bardzo lubię zwłaszcza jego stylizacje barokowe "Gli Ucelli", Suity na lutnię itd. Utwory impresjonistyczne np. Fontanny rzymskie, zresztą też. Ta płyta bardzo często gości w moim odwtarzaczu Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Muzyczne Dinozaury Strona Główna -> Muzyka Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Strona 7 z 7

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group